زاکانی:

پایتخت باید شهری برقی و هوشمند شود

شهردار تهران معتقد است: پایتخت باید تبدیل به شهری برقی و هوشمند شود چون با تحقق این امر مهم، تهران با هدف‌تر و التزام بخش‌تر خواهد شد.

به گزارش سراج24؛ به نقل از شهرداری تهران، علیرضا زاکانی با تشریح برنامه‌های حال و آینده مدیریت شهری در توسعه امکانات پایتخت گفت: برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی به جهت مطلوبیت، ضروریت و در دسترس بودن در دستور کار است که امسال بخش مهمی از آن به انجام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه با برقی سازی ناوگان حمل و نقل پایتخت دقت، پایش و خدمت رسانی تغییر پذیر می‌شود، نخستین گام برای تحول را کاهش تقاضای سفر عنوان کرد و افزود: برنامه ریزی کردیم تا با ارائه خدمات درب منزل و توزیع امکانات مناسب برای رفع نیازهای مردم، در این راستا اقدام کنیم.

زاکانی با تاکید بر اینکه باید در توزیع خدمات، هویت بخشی و نیز محور قرار دادن خدمات به مردم بازبینی جدی صورت گیرد، اظهار کرد: خدمات رسانی درب منزل به مردم پیش از این توسط بخش خصوصی انجام می‌شد که اکنون با برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است شهرداری این اقدام را به سرانجام برساند علاوه بر این باید خدمات با بهترین سطح ممکن در دسترس مردم قرار بگیرد.

افزایش مطلوبیت حمل و نقل عمومی

شهردار تهران با بیان اینکه دومین گام از برنامه‌های شهرداری تهران برای توسعه پایتخت افزایش مطلوبیت حمل و نقل عمومی است، گفت: توسعه زیرساخت‌های مترو در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری را با ۲۵۴ متر خط و ۱۴۴ ایستگاه مترو تحویل گرفتم اکنون تهران دارای ۳۰۳ خط و ۱۵۵ ایستگاه است، افزود: احداث خط ۱۰ و ۹ مترو آغاز شده و خط ۸ و ۱۱ نیز امسال و سال آینده عملیات اجرایی شان شروع خواهد شد.

زاکانی با اشاره به افزایش ناوگان مترو در پایتخت اضافه کرد: در صورت افزایش ناوگان مترو، یک میلیون و ۸۰۰ مسافری که اینک با مترو در سطح شهر جابجا می شوند می‌توانند بهتر از خطوط استفاده کنند.

برقی سازی اتوبوس‌ها

زاکانی با اشاره به وضعیت اتوبوس‌ها در پایتخت هم گفت: یک هزار و ۸۶۰ دستگاه اتوبوس در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ در شهرداری تهران به بنده تحویل شد که در حال حاضر ۷۵۰ تا ۷۶۰ دستگاه را نوسازی و تعدادی را نیز بازسازی کردیم و اکنون سه هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت موجود است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر قرارداد چهار هزار و ۶۹۴ دستگاه اتوبوس برقی جهت خرید منعقد و پیش پرداخت‌های آن و اقدامات لازم و مرتبط انجام شده است که انعقاد چنین قراردادی در حوزه حمل و نقل پایتخت طی تاریخ گذشته بی سابقه بوده است.

خودرو ون‌های برقی

شهردار تهران درباره حضور خودروهای ون‌ در ناوگان حمل و نقل درون شهری نیز گفت: اکنون قرارداد خرید ۱۰ هزار دستگاه از این خودروهای برقی بسته شده که در آینده این آمار به ۳۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

تاکسی برقی

زاکانی با تاکید بر اینکه تاکسی‌های تهران عمدتا فرسوده هستند، تاکید کرد: در حال حاضر مجوز خرید ۲۵ هزار دستگاه تاکسی برقی اخذ شده و قرار است مجوز ۴۹ هزار تاکسی برقی را وزارت سمت به ۹ شرکت خصوصی بدهد تا تاکسی برقی وارد کنند البته به این شرکت‌ها مجوز دادیم بیایند شرکت داری کنند و در قالب شهرداری خدمات ارائه دهند.

موتورهای برقی

شهردار تهران درباره وضعیت موتورسیکلت‌ها هم گفت: در شرایط فعلی شهر تهران نیازمند ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی است که باید این رقم به عنوان یک اولویت به ۴۰۰ هزار دستگاه برسد.

وی با بیان اینکه عمده ترددها در شهر با موتورسیکلت انجام می‌شود، یادآور شد: اکنون ۴۰۰ هزار دستگاه موتور کار در ناوگان حمل و نقل داریم که در مناطق مختلف شهر تردد می‌کنند.

الگوهای جدید حمل و نقل

شهردار تهران در بخش دیگری گفت: باید از الگوهای جدیدتر و بالاتری همچون تراموا که می‌تواند جابجایی سنگین تری را در شهر به انجام برساند نیز استفاده کنیم.

وی با اشاره به مسیر انتخابی برای تردد تراموا در شهر تهران اظهار کرد: مسیر تردد ترامواها در پایتخت مسیری خواهد بود که در شورای عالی ترافیک کشور به تصویب برسد و در شورای شهر تهران نیز با عنایت به اقتضای نفع مردم تایید شود.

زاکانی با بیان اینکه برای پایتخت ایجاد چهار خط تراموا را به شهرداری پیشنهاد کرده‌اند، افزود: سه خط از این ۴ خط اولویت دار است البته این کار چند آورده دارد، یکی انتقال مسافر با حجم بالاست یعنی بیش از آنچه اتوبوس‌های سریع السیر در جابجایی مسافر انجام می‌دهند توانا جابجایی مسافر دارد.

وی ادامه داد: دیگر آنکه استفاده از تراموا در دراز مدت صرف اقتصادی دارد و توسعه آن کم هزینه‌تر از مترو است یعنی هزینه خرید یک تراموا یک پنجم مترو است در حالیکه تا دو سوم ظرفیت مترو قابلیت جابجایی مسافر دارد.

وضع قوائد انتظام بخش در عبور و مرور

زاکانی اضافه کرد باید با افزایش حلقه‌های ترافیک قوائد التزام بخش‌تری در شهر تهران برنامه ریزی کرد تا قوائدی در چارچوب مناسب پیاده سازی و مردم با مشکل مواجه نشوند و عدالت نیز رعایت گردد بطوریکه در کشورهای پیشرفته دنیا نیز این گونه است.

ارائه الگوی سفر ترکیبی برای مردم

شهردار تهران افزود: باید الگوی ترکیبی مناسبی برای سفر در شهر برای مردم تعریف کنیم تا برای سفر از یک بخش شهر به بخش دیگر دچار مشکل نباشند یعنی این زمینه فراهم شود که آنان بدانند اگر بخواهند از یک سر شهر به بخش دیگر بروند در بخشی از سفر خود می‌توانند از اتوبوس در بخشی دیگر از مترو، تراموا و یا تاکسی بصورت ترکیبی استفاده کنند.

زاکانی تاکید کرد: شهر تهران با ایجاد زیرساخت‌های فن آورانه در مدار هوشمند سازی قرار خواهد گرفت تا بتوان خدمات را بصورت جدی، اساسی و مطلوب به مردم ارائه کرد.

اخبار مرتبط

مسیر فعالیت تراموا در تهران کجاست؟